Te-ai intrebat vreodata ce inseamna acele lumini galbene de pe bordul masinii tale? Daca da, atunci acest articol este pentru tine. Martorii de bord galbeni nu trebuie ignorati, deoarece ei sunt indicatori importanti ai unor posibile probleme cu vehiculul tau. In acest articol, vom explora semnificatia acestor martori si ce masuri ar trebui sa iei atunci cand ii vezi aprinsi.
Ce sunt martorii de bord galben?
Martorii de bord galben sunt lumini de avertizare care se aprind pe tabloul de bord al masinii tale pentru a indica posibile probleme care necesita atentie, dar care nu sunt urgente. Spre deosebire de martorii rosii, care sugereaza probleme critice ce necesita oprirea imediata a vehiculului, martorii galbeni iti ofera o avertizare ca ar trebui sa verifici si sa remediezi problema cat mai curand posibil.
Acesti martori sunt parte a sistemului OBD (On-Board Diagnostics) al vehiculului si comunica informatii importante despre starea vehiculului. De exemplu, un martor galben ar putea indica o problema cu sistemul de emisii, presiunea scazuta in anvelope sau un sistem ABS (sistem de franare anti-blocare) care nu functioneaza corect. Potrivit unui raport al Agentiei Europene pentru Siguranta Rutiera, aproximativ 20% dintre soferii din Europa ignora martorii galbeni, ceea ce duce la defectiuni majore mai tarziu.
Martorul pentru verificarea motorului
Unul dintre cei mai comun intalniti martori galbeni este cel pentru verificarea motorului, adesea reprezentat de o pictograma de motor. Acest martor se poate aprinde dintr-o varietate de motive, de la o problema minora cum ar fi capacul de la rezervorul de combustibil care nu este bine inchis, pana la probleme mai grave cum ar fi un senzor de oxigen defect.
Conform unui studiu realizat de American Automobile Association (AAA), martorul pentru verificarea motorului este cel mai frecvent martor care se aprinde, afectand aproximativ 10% din vehiculele de pe sosele in fiecare an. Cand acest martor se aprinde, este recomandabil sa verifici cat mai curand posibil codul de eroare cu ajutorul unui scanner OBD-II. Aceasta poate fi o masura preventiva eficienta pentru a evita reparatii costisitoare in viitor.
De ce se aprinde martorul pentru verificarea motorului?
– Sonda lambda sau senzorul de oxigen defect
– Probleme cu catalizatorul
– Probleme la sistemul de aprindere
– Injectoare de combustibil defecte
– Probleme la sistemul de control al evaporarii
Martorul pentru presiunea in anvelope
Martorul pentru presiunea in anvelope este un alt martor galben frecvent intalnit pe bord. Acesta se aprinde atunci cand presiunea in una sau mai multe anvelope este sub nivelul recomandat. Un studiu realizat in 2023 de Institutul National pentru Siguranta Traficului si Administratia Drumurilor (NHTSA) a raportat ca vehiculele cu anvelope insuficient umflate au un risc cu 3% mai mare de a fi implicate in accidente.
Un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope (TPMS) iti va oferi un avertisment preliminar ca presiunea in anvelope trebuie ajustata. Neintretinerea corecta a anvelopelor poate duce la uzura inegala a acestora, la cresterea consumului de combustibil si chiar la accidente.
Motive pentru aprinderea martorului pentru presiunea in anvelope:
– Presiunea scazuta in anvelope
– Presiunea excesiva in anvelope
– Sensor TPMS defect
– Fluctuatii de temperatura
– Pierderi lente de aer
Martorul pentru sistemul de franare
Un alt martor galben important este cel pentru sistemul de franare, care indica faptul ca ABS-ul sau alt sistem de asistenta la franare nu functioneaza corect. Potrivit unui studiu realizat de European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), vehiculele echipate cu ABS au cu 18% mai putine sanse de a fi implicate in accidente cauzate de franari brusce.
Este vital sa remediezi prompt problemele legate de sistemul de franare, deoarece acestea influenteaza direct siguranta ta si a celorlalti participanti la trafic.
Cauzele comune pentru aprinderea martorului de sistem de franare:
– Probleme cu senzorii ABS
– Probleme cu pompa ABS
– Nivele scazute de lichid de frana
– Probleme cu modulul ABS
– Probleme mecanice la roti
Martorul pentru sistemul de control al tractiunii
Martorul pentru sistemul de control al tractiunii este un alt martor galben care poate aparea pe bordul masinii. Acest sistem ajuta la mentinerea controlului vehiculului in conditii de drum alunecos sau in timpul accelerarii bruste. Conform datelor de la Institutul pentru Asigurarea Sigurantei pe Autostrazi (IIHS), vehiculele echipate cu sisteme de control al tractiunii au cu 50% mai putine sanse de a derapa pe drumuri alunecoase.
Desi aprinderea acestui martor nu necesita neaparat oprirea imediata a vehiculului, este important sa verifici si sa remediezi orice problema pentru a te asigura ca sistemul functioneaza corect.
Posibile cauze pentru aprinderea martorului de control al tractiunii:
– Probleme cu senzorii de roata
– Probleme cu modulul de control al tractiunii
– Probleme cu sistemul ABS (care lucreaza in tandem cu controlul tractiunii)
– Probleme de software
– Probleme cu sistemul de franare
Martorul pentru sistemul de emisii
Martorul pentru sistemul de emisii se aprinde atunci cand exista o problema cu emisiile vehiculului. Acest martor este deosebit de important in contextul reglementarilor stricte privind emisiile, care sunt in vigoare in multe tari, inclusiv in Uniunea Europeana. Datele din 2023 de la Comisia Europeana pentru Mediu arata ca vehiculele sunt responsabile pentru aproximativ 15% din emisiile totale de CO2 din Europa.
Ignorarea acestui martor poate duce nu doar la poluare excesiva, ci si la amenzi sau la esecul testelor de inspectie tehnica periodica.
Common causes for the emissions system warning light:
– Catalizator defect
– Probleme cu sonda lambda
– Probleme cu senzorii de temperatura
– Probleme cu sistemul de control al evaporarii
– Defectiuni ale sistemului de recirculare a gazelor de esapament (EGR)
Martorul pentru nivelul scazut al lichidelor
Ultimul, dar nu cel din urma dintre martorii galbeni, este cel care semnaleaza nivelul scazut al lichidelor (cum ar fi lichidul de racire, uleiul de motor, lichidul de frana, etc.). Un studiu realizat de Federatia Internationala a Automobilului (FIA) arata ca 30% dintre soferi intampina probleme cu vehiculele lor din cauza neintretinerii adecvate a nivelurilor de lichide.
Acest martor este crucial pentru functionarea optima a vehiculului si pentru evitarea defectiunilor mecanice costisitoare.
Cauze pentru aprinderea martorului de nivel scazut al lichidelor:
– Lichid de racire scazut
– Ulei de motor scazut
– Lichid de frana scazut
– Lichid de parbriz scazut
– Probleme cu senzorii de nivel al lichidelor
Acordand atentie martorilor de bord galbeni si actionand prompt, poti preveni multe dintre problemele vehiculului tau si poti asigura o calatorie sigura si fara stres. Este intotdeauna o idee buna sa consulti manualul vehiculului tau sau un specialist atunci cand nu esti sigur ce inseamna un martor specific.